Voorjaarsmoeheid tijdens Corona

Park

Wanneer de eerste zonnestralen er zijn willen we naar buiten.
Gaan wandelen, in de tuin werken of, in normale tijden, genieten van een gezellig terrasje.
Maar dan voel je je moe en lastig. Alsof je hele lijf tegensputtert.
Eerst de krant lezen, een spelletje Wordfued, Facebook en Instagram checken, … Je vervalt in uitstelgedrag en ’s avonds ben je nog lastiger omdat je een hele dag niets gedaan hebt. Herkenbaar?

Hoe komt dat ?
Eindelijk kan je naar buiten en je lichaam zegt neen. Je voelt je vermoeid, hebt hoofdpijn en bovenal ben je nog humeurig ook.
Het is een groot raadsel.

Als we dit van dichterbij bekijken is het eigenlijk zo gek niet.
Gedurende de wintermaanden houden we gemakkelijker allerlei zaken in ons lichaam vast. Doordat we anders eten, minder water drinken, minder bewegen en minder buiten komen.
Dat zijn allemaal zaken die ervoor zorgen dat gifstoffen opstapelen.
Het is precies dat teveel aan oxidanten dat ervoor zorgt dat je niet lekker in je vel zit. Ze nemen zoveel van je energie dat je moe wordt zonder iets te doen.

Hieronder 5 tips om van je voorjaarsmoeheid af te geraken.

1. Drink voldoende water

Hoeveel? Minimum 1,5 liter water per dag. Dat is voor de meeste mensen voldoende.
Resultaat: Minder hoofdpijn, energieker gevoel

2. Ga naar buiten

Doe deze oefening elke dag (2 keer mag ook ;-))
Ga naar buiten en kies een rustig plekje uit waar je kan
staan of zitten.

  • Sluit je ogen en voel je omgeving. Is het warm of koud? Is er veel of weinig wind? Voel je regen op je huid?
  • Na dit voelen concentreer je je op geluiden. Wat hoor je allemaal? Ver en dichtbij. Kies 1 geluid uit dat je aangenaam vindt en geniet daar een paar minuutjes van.
  • Na het horen kan je ook ruiken. Probeer de verschillende geuren van elkaar te onderscheiden. Ruik de lente in de lucht en geniet er van.
  • Als laatste ga je kijken. Neem op wat je ziet in je omgeving. Staan er al bloemen in je omgeving of knoppen de bomen.
    Kijk ook eens of je de dingen kan zien die je gevoeld en gehoord hebt.
  • Als er iets eetbaars in jouw buurt is kan je ook nog proeven.

Resultaat van deze oefening: je brengt jezelf terug in contact met je eigen lichaam en de natuur.  Je leert om mee te gaan in de stroming van de seizoenen.

3. Beweeg elke dag

Kies iets uit wat je leuk vindt én wat nu toegelaten is. Wandelen en fietsen kan zeker.
Om een goed resultaat te behalen is het belangrijk dat je wel voelt dat je aan het bewegen bent. Dat hoeft geen uur aan een stuk te zijn.
Wandelen bijvoorbeeld kan je afwisselend doen aan een rustig en een stevig tempo. Elk 10 minuten bijvoorbeeld.
In totaal beweeg je best 30 tot 60 minuten per dag. Dat mag in blokken van 15, 20 of 30 minuten.

Resultaat: een betere doorbloeding, je blijft fit, van bewegen wordt je vrolijk en krijg je meer energie

4. Eet ’s morgens enkel fruit

Om je dag goed te beginnen eet je vers fruit.
Inheems, liefst Belgisch fruit.
Als aanvulling kan je kiezen voor exotische vruchten.
Je mag het fruit in zijn geheel houden of je kan er fruitsalade van maken. De keuze is aan jou. De bedoeling is dat je de eerste 4 uur na het opstaan enkel fruit eet en water of (echte) kruidenthee drinkt.
Maak je geen zorgen of je snel terug honger zal hebben. De eerste dagen kan dat misschien zo zijn. er is altijd een periode van gewenning nodig. Na een paar dagen zal je merken dat je voldoende hebt aan 2 à 3 stukken fruit.

Resultaat: Een milde ontgifting van je lichaam, Je spijsvertering wordt rustig in gang getrokken, je stoelgang verbetert,

5. Vernevel regelmatig etherische oliën

Er zijn veel etherische oliën die een goede werking hebben tegen depressieve gevoelens, spanning en stress. CoolBreeze
Een goede verstuiver hoeft echt niet duur te zijn en geeft zo’n mooie resultaten. In deze periode gebruik ik zelf heel graag de volgende synergieën:

  • Bergamot met pepermunt: neemt spanning weg en brengt vrolijkheid
  • Lavendel met bergamot: brengt rust voor wie stress heeft
  • Rozemarijn met eucalyptus: een echte energy boost

Wil je je immuunsysteem een goede ondersteuning geven vernevel dan deze synergieën:

  • Ravintsara met pepermunt
  • Niaouli met Ravintsara
  • Tea tee met citroen

Bestel jouw verstuiver en etherische olie HIER 

Heb jij zelf nog leuke tips om voorjaarsmoeheid te bestrijden laat het dan zeker weten in een reactie op dit artikel.

Succes,
Nicole

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *