5 tips om voorjaarsmoeheid tegen te gaan.

Wanneer de eerste zonnestralen er zijn willen we naar buiten.
Gaan wandelen, in de tuin werken of genieten van een gezellig terrasje.
Maar dan voel je je  moe en lastig. Hoe kan dat nu?
Eindelijk kan je naar buiten en je lichaam zegt neen. Je voelt je vermoeid, hebt hoofdpijn en bovenal ben je nog humeurig ook.
Het is een groot raadsel.

Als we dit van dichterbij bekijken is het eigenlijk zo gek niet.
Gedurende de wintermaanden houden we gemakkelijker allerlei zaken in ons lichaam vast. Doordat we anders eten, minder water drinken,  minder bewegen en minder buiten komen.
Dat zijn allemaal zaken die ervoor zorgen dat gifstoffen opstapelen.
Het is precies dat teveel aan oxidanten dat ervoor zorgt dat je niet lekker in je vel zit. Ze nemen zoveel van je energie dat je moe wordt zonder iets te doen.
Hieronder 5 tips om van je voorjaarsmoeheid af te geraken.

1. Drink voldoende water

Hoeveel? Minimum 1,5 liter water per dag. Dat is voor de meeste mensen voldoende.
Resultaat: Minder hoofdpijn.

2. Ga naar buiten

Doe deze oefening elke dag (2 keer mag ook!)
Ga naar buiten en kies een rustig plekje uit waar je kan
staan of zitten.
Sluit je ogen en voel je omgeving. Is het warm of koud? Is er veel of weinig wind? Voel je regen op je huid?
Na dit voelen concentreer je je op geluiden. Wat hoor je allemaal? Ver en dichtbij. Kies 1 geluid uit dat je aangenaam vindt en geniet daar een paar minuutjes van.
Na het voelen kan je ook ruiken. Probeer de verschillende geuren van elkaar te onderscheiden. Ruik de lente in de lucht en geniet er van.
Nu ga je ook nog kijken. Kijk naar wat je ziet in je omgeving. Staan er al bloemen in je omgeving of knoppen de bomen al.
Kijk ook eens of je die dingen kan zien die je gevoeld en gehoord hebt.
Als er iets eetbaars in jouw buurt is kan je ook nog proeven.
Resultaat van deze oefening: je brengt jezelf terug in contact met de natuur.  Je lichaam komt in  hetzelfde ritme.

3 Volg een ontgiftingskuur

Er zijn verschillende zaken die in aanmerking komen om te ontgiften. Het gaat van zachte kuren tot heel strenge.
Van een simpel fruitontbijt tot vasten. Kies iets uit waar jij je goed bij voelt. Het heeft geen zin om je iets te laten opdringen.
Je behaalt een beter resultaat door een milde reinigingskuur goed te doen dan door een strenge kuur niet goed te doen.
Een vastenkuur doe je onder begeleiding van een deskundige.
Een milde kuur kan je op jezelf doen. Punt 4 is al een goed voorbeeld.

4 Eet ’s morgens enkel fruit

Om je dag goed te beginnen eet je vers fruit.
Inheems, liefst Belgisch fruit.
Als aanvulling kan je kiezen voor exotische vruchten.
Je mag het fruit in zijn geheel houden of je kan er fruitsalade van maken. De keuze is aan jou. De bedoeling is dat je de eerste 4 uur na het opstaan enkel fruit eet en water of (echte) kruidenthee drinkt.
Maak je geen zorgen of je snel terug honger zal hebben. De eerste dagen kan dat misschien zo zijn. er is altijd een periode van gewenning nodig. Na een paar dagen zal je merken dat je voldoende hebt aan 2 à 3 stukken fruit.

5 Zorg voor een goede nachtrust

Het blijft belangrijk om goed uitgeslapen te zijn.
Ik schreef hier eerder al eens een uitgebreider artikel over.
(Je vind het HIER terug.)

Heb jij zelf nog leuke tips om voorjaarsmoeheid te bestrijden laat het dan zeker weten in een reactie op dit artikel.

Succes,
Nicole

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *