Foodblog Start

Het is niet eenvoudig om je voedingspatroon aan te passen.

Dikwijls eten we al jaren op dezelfde manier en zijn we gewoon geworden aan zaken die we heel lekker vinden.
Vaak hoor ik mensen zeggen dat het bijna onmogelijk is om over te schakelen op een ander voedingspatroon. Om jullie een hart onder de riem te steken, en om te tonen dat het echt wel haalbaar is schrijf ik hier mijn eigen verhaal. Deze foodblog is er dus ook voor jou. Wat jouw reden ook is om op je eten te letten, je zal hier tips vinden om het vol te houden, ideeën om creatief te zijn met eten en recepten die je kan aanpassen naar jouw noden.

In de komende weken kan je hier lezen over de zoektocht naar gezond en gevarieerd eten terwijl er een aantal allergieën en intoleranties zijn om op te letten. Wie mij kent weet dat ik ook vegetarisch eet. Het is daardoor een combinatie van vrijwillige en gedwongen keuzes.
Heb jij allergieën en/of intoleranties, wil je afslanken, wil je overschakelen naar een gezond voedingspatroon of nog helemaal iets anders? Bekijk regelmatig de berichten hier. Het is een bron van inspiratie.
Om je alvast een idee te geven staat hier een lijst met de zaken die ik niet mag eten:

  • vanilline (koekjes, yoghurt, chocolade, …)
  • Koemelkeiwitten (koemelk, kaas, …)
  • Soja (tofu, vegetarische vleesvervangers, wordt ook als emulgator gebruikt in allerlei zaken zoals yoghurt, koekjes, …)
  • halzenoten (hazelnootpasta, notenmengeling, …)
  • amandelen (notenmengeling, marsepein, frangipane…)
  • erwten,
  • linzen,
  • bonen
  • gist (brood, crackers, …)
  • ajuin, look (bouillonblokjes, …)
  • appel (zit bijvoorbeeld ook in currysaus)
  • framboos
  • braambessen
  • rode kool
Delen met elkaar.

Je zal hier ook kunnen lezen waarom ik deze zaken niet mag eten en wat ik verwacht van dit dieet. Het wordt een moeilijke opdracht, maar ik wil die echt tot een goed einde brengen.  Laat me zeker weten wat jou verhaal is. Als we onze verhalen delen kunnen wel elkaar helpen. Schrijf een reactie onder deze post met de allergieën waar jij mee te maken hebt of over de strijd met de weegschaal. Alle tips, ideeën en suggesties zijn welkom en krijgen zeker een persoonlijk antwoord.

Nicole

3 reacties op “Foodblog Start”

  1. Pingback: Candida | Iduna Gezond Genieten

  2. Kris De Rybel

    Ook ik moet opletten met overmatig gebruik van gluten. Gluten intolerantie werd vastgesteld na herhaaldelijke ongemakken en na een grote zoektocht bij allerlei dokters, zowel klassiek als alternatief.
    Nu ik al ruim bijna 3 jaar zo goed als geen brood , spaghetti , rijst , koekjes ,….eet , voel ik me stukken beter ! Meer energie, minder tot geen kwaaltjes. Het was een totale ommekeer van mijn voedingsgewoonte ( ik was een grote broodeter ! ) maar éénmaal zo ver wil ik absoluut niet meer terug !
    En toen ik toch bezig was een andere manier van eten aan te leren ,heb ik meteen ook het overvloedige gebruik van suiker verbannen. Dit was niet altijd even gemakkelijk. Maar met de nodige gezonde alternatieven valt goed te leven !
    Ik raad het iedereen aan : denk aan je gezondheid : Suiker is de grootste killer !!!! Bouw het gebruik van geraffineerde suiker af en je zult je stukken beter voelen ! Er zijn zoveel lekkere alternatieven . Je vind ze overal terug als je een beetje zoekwerk op je pc doet !
    Veel succes!

    1. Dank je wel Kris om jouw verhaal te delen.
      Geraffineerde suikers worden hier ook heel fel vermindert, gewoon omdat ik geen koekjes en dergelijke mag eten omdat daar ook melk(poeder) en vaak ook vanilline inzit. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik toch nog een klontje suiker in mijn koffie doe. Zonder melk lukt al, binnenkort ook zonder suiker 🙂
      Ik hoop dat we voor elkaar een bron van inspiratie kunnen zijn.
      Groetjes, Nicole

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *