Een positieve lijst.

lijstDaar sta je dan, met de lijst waarop staat wat je allemaal niet mag eten. Voor sommige is dat een korte lijst voor anderen een ellenlange.

Op dit moment is het belangrijk voor jezelf om een tweede, positieve lijst te maken.
Hier zet je enkel die zaken op die je wel mag eten EN die je lekker vindt. Zet er dus niets op dat je niet lust!
Wat je wel kan doen is een apart vakje voorzien met zaken die je nog nooit gegeten hebt en die je wel eens wil uitproberen.
Misschien is jouw lijst heel kort, maar het is een houvast in een supermarkt vol met verleidingen.

In eerste instantie kan je het idee hebben dat er helemaal niets overblijft van alles wat je graag eet. Wanneer je even de tijd neemt om alles op te schrijven dan merk je dat er vaak nog veel lekkers overblijft.
Dit overzicht hoeft ook niet in één keer af te zijn. Je kan altijd nog bij aanvullen, terug schrappen, …
Maak de indeling zoals dat voor jou het handigste is. Bijvoorbeeld volgens maaltijd.

Waarom is deze lijst zo belangrijk?
  • Een lijst met zaken die je wel mag eten geeft een positiever gevoel.
  • Het geeft je zekerheid over de voedingsmiddelen die er op staan.
  • Je hoeft in de winkel niet telkens opnieuw alle ingrediëntenlijsten te lezen.
  • Wanneer je uitgenodigd wordt voor een etentje kan je jouw lijst gewoon doorgeven. Dat maakt het voor de gastvrouw of –heer ook gemakkelijker.
  • Met jouw lijst bij de hand kan je snel een weekmenu samenstellen, dat bespaart je de dagelijkse vraag: “Wat zullen we eten?”.
  • Het is eenvoudig om je lijst verder aan te vullen met nieuwe dingen die je tegenkomt.
Een paar tips om je lijst echt bruikbaar te maken:
  • Omschrijf alles in jouw eigen woorden zodat je zelf altijd weet waar het om gaat.
  • Verschillende merken = verschillende ingrediëntenlijsten. Vermeld daarom niet gewoon ‘bladerdeeg’ maar ‘bladerdeeg van merk a en b’.
  • Zet concrete voorbeelden op je lijst. Als je geen gist mag eten schrijf dan niet ‘vervanger voor brood’, want dat is heel vaag. Beschrijf het concreter: Zuurdesembrood en/of het merk en soort van crackers die je lust en die zonder gist gemaakt zijn.

Veel succes met het maken van jouw lijst.
Heb je hulp nodig, geef dan gerust een seintje.

Nicole

1 reactie op “Een positieve lijst.”

  1. Volledig mee eens Nicole !
    Positieve boodschappen zijn zo belangrijk !
    Het maken van zo’n lijstje bespaart je idd behoorlijk wat tijd en geeft zekerheid . Je hoeft enkel op de lijst te kijken wat je mag eten en dat is idd behoorlijk meer dan je denkt . Het is zeer duidelijk : alles wat er niet opstaat mag je niet eten, al de rest lekker wel.
    Ik gaf deze tip al vele malen door aan vrienden die in het zelfde schuitje zaten ivm voedingsallergieën. Ik heb het bij mezelf ook op die manier gedaan en het werkte fantastisch .
    Veel succes i
    Gezonde groetjes, Kris

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *